Vad behövs mer än goda kostråd?

När man går en utbildning så ger den förutom kunskap också möjlighet till reflektion över sin egen livssituation och de val som man gör/har gjort.

Under min livsstilskonsultutbildning blev det tydligt för mig att jag behövde något mer än bara kostråd för att nå en hälsosam vikt. Under större delen av mitt liv har jag varit en jojo-bantare. Forskning har visat att ungefär 95 % av dem som går ner i vikt är tillbaka i utgångsvikten efter fem år. Inte så uppmuntrande precis och så var det för mig. Det handlar alltså inte bara om det som ”ligger på tallriken” utan det är något annat som också påverkar vikten. Detta fick jag jobba med hösten 2008 i kursen ”Övervikt handlar om känslor”. När jag kompletterade detta med en lågkolhydratkost så blev jag viktstabil för första gången i mitt liv.

IMG_3181Förutom kosten behöver nämligen de flesta arbeta med sitt ätbeteende, varför äter jag, i vilka situationer äter jag och så vidare. Därför känns det rätt och viktigt att i livsstilskonsultutbildningen förutom kost också få kunskap om bl.a. aktivitet, rörelse, andning, stresshantering, sömn.

På torsdag den 28 september startar en studiecirkel i Vetlanda med temat ”Livsstil för hälsa och välbefinnande”. Vi kommer att prata en hel del om kosten ”det som ligger på tallriken” men även om andra delar som t.ex. aktivitet, rörelse, sömn, stresshantering för att må vårt allra bästa (och om det behövs gå ner i vikt). Intresserad att vara med? Hör av dig till Veronica Josefsson på Studieförbundet Vuxenskolan telefon 0383-75 51 82 eller till mig.

Aroniabär

IMG_3503Vår Aroniahäck är varje höst överöst med bär. Jag har vetat att bären är nyttiga men de är bättre än jag trott. Riktiga superbär, toppen för vår hälsa! Ingen annan frukt eller annat bär har lika höga halter av antioxidanter som aroniabär. Här kan du läsa mer om Aronia.

Så idag har jag plockat aroniabär och stoppat i frysen. Tänker blanda ner några när jag gör en smoothie, lägga några på salladen osv. Jag har också läst att de håller sig länge i en glasburk i kylen. Man kan också torka dem, då blir de ungefär som russin och kan blandas i t.ex. bröd eller müsli.

Har du en Aroniahäck eller en Aroniabuske? Hoppas att du också blir inspirerad att ta tillvara superbäret.

Att välja hälsa

Tarmfloran har stor betydelse för vår hälsa. Om detta och hur vi med vår kost och livsstil kan påverka vår hälsa kommer professor Stig Bengmark tala om vid hälsoseminariet ”Välj hälsa” lördagen den 9 september i Falköping. Jag tyckte att det lät så intressant så jag anmälde mig direkt. Kanske du också är intresserad av att delta? Vill du lyssna till en intervju med Stig Bengmark? http://halsosnack.libsyn.com/size/5/?search=bengmark Intervjun är gjord av Lotta & Victoria som driver företaget Vitalista och också producerar en podcast ”Hälsosnack”. Klicka här om du hellre vill lyssna via din mobil.

KretaTidigare i maj var jag på en hälsoresa till Kreta med Helene Kjellin. Det var vandringar, sol och bad, kurs om tarmfloran, skratt och gemenskap – en perfekt kombination. I höst har hon en ny resa som jag verkligen kan rekommendera.

Arbetar nu mina sista arbetsdagar innan jag går i pension från skolan. Det blir precis 42 år sedan jag började jobba. De första 25 åren i vården som sjuksköterska och de sista 17 åren som vårdlärare. I stort har jag alltid trivts med mitt jobb men nu tycker jag att det ska bli en förmån att få sluta och äga min egen tid.

Jag kommer dock att fortsätta med mina studiecirklar och föreläsningar om kost, livsstil och hälsa. Hälsa ur ett helhetsperspektiv är ett av mina stora intressen och jag hoppas att jag kan inspirera någon att välja en hälsosam livsstil.

Periodisk fasta

I studiecirkeln om ”Tarmfloran – våra små vänner i tarmen” tas upp om periodisk fasta, kortvarig fasta. Oberoende av den kost som man äter har man sett hälsofördelar som t.ex ökad tid för cellreparation, förbättrade blodsockervärden, förbättrade kolesterolvärden med periodisk fasta.

Periodisk fasta, att växla mellan perioder av ätande och perioder av fasta, kan ske på olika sätt t.ex. äta under 8 timmar och fasta under 16 timmar, äta under 5 dagar och halvfasta under 2 dagar. Fasta rekommenderas dock inte för personer som har någon form av ätstörning eller stressrelaterad ohälsa. Det är alltid viktigast att äta en bra och näringsrik kost, alltså vad vi äter än hur t.ex. periodisk fasta.

Anna Sparre tar i en podcast i 4health.se upp periodisk fasta. Lyssna gärna på avsnittet.

En utförlig artikel om fasta har Jonas Bergqvist skrivit. Läs gärna för mer och djupare kunskap.

Tips på bra mat och många, många recept finns på www.birgittahoglundsmat.wordpress.com.

Tarmfloran – våra små vänner i tarmen

Nu har studiecirkeln om ”Tarmfloran, våra små vänner i tarmen” startat.

Under den kommande veckan ska vi notera vilka grönsaker och andra fiberrika växtdelar som vi äter. Inspiration till denna övning, ”Prebiotikautmaningen”  hittade jag här.

Jag kan verkligen rekommendera Anna Sparres podcast, alltid välgjorda och intressanta program. Lär dig t.ex. mer om hur du kan förbättra din tarmflora genom att lyssna på  http://4health.se/128-forbattra-tarmfloran-sa-gor-du.

Lär dig leva sockerfritt – del 3

Imorgon (23/2)  är det sista studiecirkelsträffen ”Lär dig leva sockerfritt” i Ramkvilla. Vi kommer att prata om våra små vänner, våra bakterier i tarmen. Tarmfloran påverkar vår hälsa, både den fysiska och den psykiska, mycket mer än vi vanligtvis tänker på. Genom vår kost kan vi understödja de goda bakterierna för bättre hälsa.

Att det är ett aktuellt ämne märks, det tas upp i media som TV-program, pod-radio, tidningar, böcker.

Några tips.
I måndags den 20/2 så hade ”Malou efter tio” i TV4 ett helt program om vår tarmflora. Här är ett klipp från programmet där tjejerna i FoodPharmacy berättar hur man ska äta för att boosta tarmfloran. Se gärna hela programmet, många intressanta inslag.

Anna Sparre på 4Health.se delar med sig av sin kunskap både på sin blogg, just nu en serie inlägg om ”Förbättra tarmfloran – så här gör du” och sina podcast-avsnitt.

Två av mina lärare i olika kurser, Louise Edlund och Helene Kjellin, har spelat in en pod om mag-tarm besvär. Du hittar den här.

Kerstin Fransson m Food pharmacybok2Slutligen så är boken FoodPharmacy med på bokrean på Adlibris för 139 kr.

Kanske någon mer är intresserad av  kunskap om vår livsviktiga tarmflora? Då finns möjligheten att komma på föreläsningen i Vetlanda den 4 april kl. 18.30 ”Tarmfloran – våra små vänner i tarmen”.

Studiecirkel i Vetlanda startar den 18 april. Läs mer här.

Under kurskvällen tipsade jag om boken ”Baka glutenfritt” som i dagsläget inte finns att köpa. Jag har lånat den flera gånger på biblioteket i Vetlanda. Författaren har en blogg www.nillaskitchen.com. Där hittar du både recept och tips t.ex. hur ett mjöl kan bytas ut mot en annan sorts mjöl.

 

 

Start studiecirkel i Ramkvilla

Ikväll börjar en studiecirkel i Ramkvilla ”Lär dig leva sockerfritt”. Det handlar om helt vanlig mat med bra kolhydrater, naturliga fetter och lagom med protein, mat för hälsa och välbefinnande (och om man behöver det så brukar även vikten gå neråt).

Det finns idag många böcker, tips, recept och veckoplaner för att underlätta när man börjar med en lågkolhydratkost. I kursen ger jag tips på hur man utifrån individuella behov och förutsättningar kan välja.  På Kostrådgivarnas hemsida finns recept och många veckomenyer Kostrådgivarnas veckomenyer. I dagarna har Kostdoktorn introducerat en kostnadsfri tvåveckorsguide ”Kom igång med LCHF”.

Recept till kvällens bröd:
Valnötsbröd
Kesobröd

Recept på  frukostsmoothie finns i boken ”Lär dig levs sockerfritt”. Det blir provsmakning ikväll och då använder jag följande recept: (2 portioner) 250 g keso, 1 tsk vanliljpulver, 1 dl vispgrädde, 1,5 dl turkisk yoghurt, 1 avocado, 1 dl blåbär/hallon samt bubbelvatten. Man kan även tillsätta 2 ägg och 1 msk kokosolja. På så vis blir smoothien mer mättande.