Periodisk fasta

I studiecirkeln om ”Tarmfloran – våra små vänner i tarmen” tas upp om periodisk fasta, kortvarig fasta. Oberoende av den kost som man äter har man sett hälsofördelar som t.ex ökad tid för cellreparation, förbättrade blodsockervärden, förbättrade kolesterolvärden med periodisk fasta.

Periodisk fasta, att växla mellan perioder av ätande och perioder av fasta, kan ske på olika sätt t.ex. äta under 8 timmar och fasta under 16 timmar, äta under 5 dagar och halvfasta under 2 dagar. Fasta rekommenderas dock inte för personer som har någon form av ätstörning eller stressrelaterad ohälsa. Det är alltid viktigast att äta en bra och näringsrik kost, alltså vad vi äter än hur t.ex. periodisk fasta.

Anna Sparre tar i en podcast i 4health.se upp periodisk fasta. Lyssna gärna på avsnittet.

En utförlig artikel om fasta har Jonas Bergqvist skrivit. Läs gärna för mer och djupare kunskap.

Tips på bra mat och många, många recept finns på www.birgittahoglundsmat.wordpress.com.

Tarmfloran – våra små vänner i tarmen

Nu har studiecirkeln om ”Tarmfloran, våra små vänner i tarmen” startat.

Under den kommande veckan ska vi notera vilka grönsaker och andra fiberrika växtdelar som vi äter. Inspiration till denna övning, ”Prebiotikautmaningen”  hittade jag här.

Jag kan verkligen rekommendera Anna Sparres podcast, alltid välgjorda och intressanta program. Lär dig t.ex. mer om hur du kan förbättra din tarmflora genom att lyssna på  http://4health.se/128-forbattra-tarmfloran-sa-gor-du.

Lär dig leva sockerfritt – del 3

Imorgon (23/2)  är det sista studiecirkelsträffen ”Lär dig leva sockerfritt” i Ramkvilla. Vi kommer att prata om våra små vänner, våra bakterier i tarmen. Tarmfloran påverkar vår hälsa, både den fysiska och den psykiska, mycket mer än vi vanligtvis tänker på. Genom vår kost kan vi understödja de goda bakterierna för bättre hälsa.

Att det är ett aktuellt ämne märks, det tas upp i media som TV-program, pod-radio, tidningar, böcker.

Några tips.
I måndags den 20/2 så hade ”Malou efter tio” i TV4 ett helt program om vår tarmflora. Här är ett klipp från programmet där tjejerna i FoodPharmacy berättar hur man ska äta för att boosta tarmfloran. Se gärna hela programmet, många intressanta inslag.

Anna Sparre på 4Health.se delar med sig av sin kunskap både på sin blogg, just nu en serie inlägg om ”Förbättra tarmfloran – så här gör du” och sina podcast-avsnitt.

Två av mina lärare i olika kurser, Louise Edlund och Helene Kjellin, har spelat in en pod om mag-tarm besvär. Du hittar den här.

Kerstin Fransson m Food pharmacybok2Slutligen så är boken FoodPharmacy med på bokrean på Adlibris för 139 kr.

Kanske någon mer är intresserad av  kunskap om vår livsviktiga tarmflora? Då finns möjligheten att komma på föreläsningen i Vetlanda den 4 april kl. 18.30 ”Tarmfloran – våra små vänner i tarmen”.

Studiecirkel i Vetlanda startar den 18 april. Läs mer här.

Under kurskvällen tipsade jag om boken ”Baka glutenfritt” som i dagsläget inte finns att köpa. Jag har lånat den flera gånger på biblioteket i Vetlanda. Författaren har en blogg www.nillaskitchen.com. Där hittar du både recept och tips t.ex. hur ett mjöl kan bytas ut mot en annan sorts mjöl.

 

 

Start studiecirkel i Ramkvilla

Ikväll börjar en studiecirkel i Ramkvilla ”Lär dig leva sockerfritt”. Det handlar om helt vanlig mat med bra kolhydrater, naturliga fetter och lagom med protein, mat för hälsa och välbefinnande (och om man behöver det så brukar även vikten gå neråt).

Det finns idag många böcker, tips, recept och veckoplaner för att underlätta när man börjar med en lågkolhydratkost. I kursen ger jag tips på hur man utifrån individuella behov och förutsättningar kan välja.  På Kostrådgivarnas hemsida finns recept och många veckomenyer Kostrådgivarnas veckomenyer. I dagarna har Kostdoktorn introducerat en kostnadsfri tvåveckorsguide ”Kom igång med LCHF”.

Recept till kvällens bröd:
Valnötsbröd
Kesobröd

Recept på  frukostsmoothie finns i boken ”Lär dig levs sockerfritt”. Det blir provsmakning ikväll och då använder jag följande recept: (2 portioner) 250 g keso, 1 tsk vanliljpulver, 1 dl vispgrädde, 1,5 dl turkisk yoghurt, 1 avocado, 1 dl blåbär/hallon samt bubbelvatten. Man kan även tillsätta 2 ägg och 1 msk kokosolja. På så vis blir smoothien mer mättande.

Nytt år

Vi har redan hunnit en bit in i januari. Det märks, det är lite, lite ljusare längre på eftermiddagen. Att ljuset kommer tillbaka är något som jag verkligen uppskattar. Ett nytt år med nya möjligheter och en ny kalender där jag har börjat fylla i vårens aktiviteter.

Till sommaren så blir det sex år sedan jag började med LCHF-kost. Från början handlade det mest om vikt, idag handlar det om hälsa. Hur ska jag äta, hur ska jag röra på mig, hur ska jag se till att få återhämtning för att må mitt allra bästa. Grunden är densamma då som idag nämligen en lågkolhydratkost med naturliga fetter.  Med åren har jag dock lärt mig mer. Och att allt hänger ihop. En lågkolhydratkost är en sockerfri kost. En lågkolhydratkost innehåller massor med grönsaker som är bra för vår tarmflora. Att leva sockerfritt och att bry sig om sin tarmflora är bara är en fördjupning av det LCHF-tänk som jag började med för snart sex år sedan.

Jag är glad åt att få dela med mig genom föreläsningar och kurser. Läs mer under ”Föreläsningar och kurser”. Kanske något som du är intresserad av?

 

Lär dig leva sockerfritt – träff 4

Förutom att prata klart om våra små vänner i tarmen så kommer vi att prata om ”mikronäringsämnen” som vitaminer, antioxidanter. Små, små mängder men som vi behöver för vår hälsa. Lyssnade nyligen på ett podcastavsnitt med Anna Sparre där hon bl.a. pratade om antioxidanter och växter som är rika på antioxidanter som t.ex. gurkmeja, mjölktistel.

Om du vill höra mer om kosttillskott så har Louise Edlund en föreläsning på nätet som man kan köpa. Jag har ännu inte hunnit ta del av den men känner Louise som en kunnig och engagerad föreläsare och terapeut.

AmaryllisTill helgen så är det första advent och då passar det bra med lite glögg och pepparkex. Flera sockerfria glöggrecept finns på www.lifezone.se.

Om vi snabbt vill ha ett sockerfritt bakverk till kaffet så brukar jag göra en mugcake i mikron. Istället för en mugg så använder jag en liten pajform.

Åse Falkman Fredrikson har många bra recept på sin sida www.56kilo.se. Idag provar vi ett kesobröd. Hon har flera varianter av detta, sök på kesobröd så hittar du dem.

Har hittat en ny podcast ”Hälsosnack med Lotta och Victoria”. I tre avsnitt så intervjuar de professor Stig Bengmark. Avsnitt två hittar du här. Från det avsnittet klickar du dig lätt till de två övriga.

Här hittar du Synbiotic15, synbiotikan som är utvecklad av professor Stig Bengmark.

Det var sista träffen i den här studiecirkeln. Hoppas att du har fått lite inspiration till en hälsosam livsstil. Titta gärna in till min hemsida då och då. Jag kommer snart lägga ut kommande aktiviteter för våren 2017.

Lär dig leva sockerfritt – träff 3

Denna träff handlar bl.a. om våra små vänner i tarmen och låggradig  inflammation.

Inspiration till dagens program har jag hämtat på www.foodpharmacy.se och från boken med samma namn Food Pharmacy. Nyligen medverkade författarna Lina Nertby Aurell och Mia Clase i Nyhetsmorgon i TV4.

Professor Stig Bengmark är en bakteriernas ombudsman och en föreläsning av honom hittar du här. Länk till hans hemsida www.bengmark.com.

Vi kommer att provsmaka några recept från boken Food Pharmacy. Dessa finns också på deras hemsida:

Gurkmejashot

Kebenekaisesmoothie

Blodsockervänliga bananmuffins

Lär dig leva sockerfritt – träff 2

I studiecirkeln utgår vi från Monique le Roux Forslunds bok ”Lär dig leva sockerfritt”. Recept från boken och många fler finns på hennes hemsida. Här är en länk till receptet på tomatsoppa som vi provsmakade på. Receptet på nötmuffins hittar du här.

Vi pratade om Annas Kickstart. Läs mer här. Ett av förslagen är att man ska äta mindre mejerier. Men hur gör man då? Här är några förslag där du kan läsa mer/lyssna. Om man vill äta mindre mejerier och ändå få i sig fett så man blir mätt är ett alternativ aromsmör. Birgitta Höglund har på sin hemsida flera goda recept på olika typer av aromsmör. 4Health med Anna Sparre har ett podcastavsnitt ”Öka fettinnehållet, men ta dig ur mejeriträsket”.

Vill du veta hur mycket kolhydrater ett livsmedel innehåller? Här finns en kolhydrattabell.

En artikel om proteiner hittar du på Kostdoktorns hemsida.

Lär dig leva sockerfritt – träff 1

För dig som går i studiecirkeln ”Lär dig leva sockerfritt” finns här kompletterande information.

Veckomenyer med recept och inköpslista finns på Kostrådgivarna.

Monique le Roux Forslunds hemsida är lifezone.se. Under recept hittar du flera av recepten som finns med i boken ”Lär dig leva sockerfritt” samt  många ytterligare recept.

Recept till Nötbröd/Hälsolimpa hittar du här. I brödet, som bjöds på vid kurstillfället, var också 1 dl hackade valnötter och 1 dl solroskärnor tillsatt.

Som frukost föreslår Monique en Kesosmoothie. Här är ett liknande recept som det som finns i boken. För 2 portioner så använde jag: 250 g keso, 1 tsk vanliljpulver, 1 dl vispgrädde, 1,5 dl turkisk yoghurt, 1 avocado, 1 dl blåbär samt bubbelvatten. Man kan även tillsätta 2 ägg och 1 msk kokosolja. På så vis blir smoothien mer mättande.

Lär dig leva sockerfritt

På tisdag den 20 september så har jag en föreläsning ”Leva sockerfritt” hos Studieförbundet img_2477Vuxenskolan i Vetlanda. Här hittar du mer information.

Socker och andra snabba kolhydrater inverkar negativt på vår hälsa. Hur gör vi för att komma ur ”sockerträsket”? Hur ska vi äta istället? Hur kan mindre socker påverka vår hälsa till det bättre? Detta är något av det som jag kommer ta upp i föreläsningen.

Om du sedan vill lära dig mer så startar en studiecirkel ”Lär dig leva sockerfritt”. Vi träffas vid fyra tillfällen varannan tisdag med start den 11 oktober. Mer information finns här.